Хүмүүжил

image

Бага насны хүүхдийн ааш зан нь тэдний сэтгэл хөдлөлтэй шууд холбоотой.

Жишээ нь: хүүхэд аз жаргалтай байвал инээнэ, баярлаж дэвхцэнэ, айж цочвол том хүнийг бараадаж "салахгүй, наалдан" зогсоно, загнавал заримдаа зөрүүдлээд буруу харчихна, гомдвол дуугаа хураачихна, уурлавал хашгирна. Эндээс хүүхэд өөрийнхөө сэтгэл хөдлөлийг илэрхийлэх боломжтой нь харагдаж байна. Иймд насанд хүрэгчид хүүхдэдээ сэтгэл хөдлөлөө зохистой байдлаар илэрхийлэх, хянах арга замыг зааж өгч туслах нь зүйтэй.

ХҮҮХЭДТЭЙГЭЭ ЯРИЛЦААРАЙ
Хүүхэд уйлсан, өвдөж шаналсан, уурласан, айсан шинжтэй байвал түүнтэй дотно ярилцаж байгаарай. Уурлаж болно, гэхдээ бусдыг гомдоож бас хохироож болохгүйг хэлж ойлгуулаарай. Ихэнх тохиолдолд бага насны хүүхэд өөрийнхөө сэтгэлийн байдлыг оновчтой үгээр илэрхийлж чаддаггүй. Түүнийг нь эцэг, эхчүүд зааж өгч байх хэрэгтэй. Тухайлбал, уур нь хүрээд байвал "Би аймаар ууртай байна!" гэхчилэн зааж өгнө.

ЗУРАГ ЗУРАХ, БУДАХ
Хүүхэд урлагийн ямар нэг төрлөөр хичээллэх нь сэтгэлийн хөдлөлөө илэрхийлэхэд тусалдаг. Өөрийнхөө бодол санаа, сэтгэлийг өнгө, янз бүрийн дүрсээр илэрхийлж болно. Хүүхдээр
сонгуулах өнгөнд хар өнгийг заавал оруулаарай. Учир нь, хүүхэд сөрөг мэдрэмжээ гол төлөв хар өнгөөр илэрхийлдэг.

Хүүхдийг өөрийнхөө зургийн тухай ярьж өгөхийг хэлж байгаарай. Тэгснээр хүүхдийнхээ сэтгэл санааны байдлыг мэдээд зогсохгүй (зовиуртай, түгшсэн, айсан, уурласан байдалтай гэх мэт) тайвшрах арга замаа сонгоход нь хэрэг болно.

БАРИМЛЫН ШАВАР

Хүүхэд баримлын шавраар тоглох дуртай байдаг бөгөөд гарын жижиг булчинг хөгжүүлж бодож санасан зүйлээ янз бүрийн дүрсээр илэрхийлэх боломж олгодог.

ЭЛС, УС

Хүүхэд элс, усаар тоглох маш дуртай. Тоглох үедээ их тайвширдаг. Иймд элс, усаар сэтгэл санаа нь тогтворгүй, уур уцаартай хүүхэд тогловол илүү үр дүнтэй. Түүнчлэн элсээр тоглоход хүүхэд их зүйлийг таньж мэддэг. Жишээ нь: элсэнд гараа хийвэл хүйтэн байдаг, хуурай элсээр бөмбөг хийж болохгүй гэх мэт.

ХӨГЖИМ, ХӨДӨЛГӨӨН

Хүүхдүүд хөгжим сонсоход мөн адил тайвширдаг. Чанга, сул төрөл бүрийн хэмнэлтэй хөгжим дуугаргаж сонсгоно. Сонссон хөгжим нь тэдэнд ямар сэтгэгдэл төрүүлж байгааг хөдөлгөөнөөр харуулаарай гэж асууж болно.

ЖҮЖИГЛЭХ, ДҮРД ТОГЛОХ

Хүүхэд хэн нэгний дүрд тоглохдоо сэтгэл хөдлөлөө тод илэрхийлдэг.Түүнчлэн үгийн нөөц нэмэгддэг. Иймд сэтгэл хөдлөлөө илэрхийлэх боломж, орчинг бүрдүүлэхэд анхаараарай.

ҮЛГЭР

Үлгэрийн нэрнээс нь үүдэн бодсон ч аливаа юмыг үлгэрлэн өгүүлэх, үлгэр болгох, үлгэрлэх гэсэн утгатай тул үлгэрийн агуулга нь хүүхдэд үлгэр сургаал болох сургамжтай зүйлийг өгүүлдэг. Зан үйл нь бүрэлдэн тогтож байгаа бага насны хүүхдийн хувьд үлгэрийн үйл явдал, агуулга, гол баатарууд илүү нөлөөтэй байдаг.

Үлгэрт бодит байдлыг сонирхолтой, адал явдалтай, баатарлаг хийгээд эмгэнэлтэй үйл явдлаар хурц, тод дүрсэлдэг тул сонсож буй хүүхдийн сэтгэлд гүнзгий нөлөөлдөг. Тэгээд ч бага насны хүүхэд үлгэрийг сонсох дуртай, ярих дуртай байдаг. Үлгэр сонсож өсөөгүй юм уу, үлгэр мэддэггүй, ярьдаггүй монгол хүн гэж үгүй.

ДАСГАЛ ХӨДӨЛГӨӨН

Бага насны хүүхдүүд маш идэвхтэй байдаг тул тэдэнд хөдөлгөөн хэрэгтэй. Удаан хугацаагаар томоотой суулгавал тэд залхаж, сахилгагүйтэж эхэлдэг. Хүүхэд чөлөөтэй гүйх, аюулгүй зүйлд авирах, өнхрөх зэрэг нь биеийн чилээг арилгадаг.

Эх сурвалж: Эцэг эхийн боловсрол зориулсан гарын авлага, НҮБ-ын Хүүхдийн сан

X
Нэвтрэх